Kalendarium

Wtorek, 2018-02-20

Imieniny: Anety, Lehca

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1401086
  • Do końca roku: 314 dni
  • Do wakacji: 122 dni
Jesteś tutaj: Start / Pedagog szkolny

Pedagog szkolny

 

PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO

 

I. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych:

  1. Rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
  2. Rozpoznawanie potrzeb, warunków życia i nauki uczniów klas pierwszych.
  3. Gromadzenie informacji o środowisku uczniów (rozmowy z wychowawcami, nauczycielami, analiza dokumentów).
  4. Zajęcia integracyjne (scenariusze zajęć).
  5. Monitorowanie  frekwencji uczniów oraz zapobieganie wagarom.
  6. Diagnozowanie zagrożenia oceną niedostateczną na koniec semestrów oraz innych niepowodzeń szkolnych.

 

    II.  Określenie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom  z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb:

  1. Rozmowy indywidualne.
  2. Otoczenie opieką uczniów wymagających szczególnego wsparcia (uczniowie   z opiniami i orzeczeniami wydanymi przez PPP).
  3. Udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia.
  4. Pomoc uczniom mających problemy z nauką, wyrównywanie braków i zaległości poprzez prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, organizowanie konsultacji z nauczycielami oraz pomocy koleżeńskiej.
  5. Analiza postępów nauce uczniów pozostających pod opieką pedagoga szkolnego.
  6. Pomoc młodzieży w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych (prowadzenie mediacji).
  7. Udzielanie uczniom pomocy i porad w eliminowaniu napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi i rodzinnymi.

 

  III. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej:

  1. Rozmowy indywidualne z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
  2. Diagnozowanie środowiska ucznia.
  3. Wspieranie rodziców i nauczycieli rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
  4. Organizowanie spotkań dla uczniów, rodziców i nauczycieli ze specjalistami.
  5. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych:
  • emocje, uczucia
  • tolerancja
  • komunikacja
  • asertywność
  • samoocena
  1. Podpisywanie kontraktów z uczniami w obecności rodziców celem wsparcia i pomocy w trudnych sytuacjach.
  2. Współpraca z dyrekcją w organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  3. Ścisła współpraca z nauczycielami.

 

 IV. Podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających  z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki:

  1. Zapoznanie się ze Statutem Szkoły.
  2. Zapoznanie z procedurami postępowania w sytuacjach zagrożenia.
  3. Organizowanie spotkań z Policją.
  4. Prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych w klasach na temat:
  • zapobieganie i przeciwdziałanie różnym formom agresji i przemocy
  • czym są konflikty i jak je rozwiązywać
  • zasady poprawnego komunikowania
  • komunikacja – czym jest i jaką rolę odgrywa
  • młodzież w subkulturach
  • uzależnienia (alkohol, narkotyki, dopalacze)
  • asertywność
  • tolerancja – uprzedzenia i stereotypy
  • samoocena i poczucie własnej wartości
  • o ludziach niepełnosprawnych
  • moja klasa moja szkoła
  1. Realizacja programów propagowanych przez Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne:
  • „Smak życia czyli debata o dopalaczach”

    V.  Doradztwo zawodowe:

  1. Wspieranie uczniów, metodami aktywnymi, w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia.
  2. Rozpoznawanie predyspozycji zawodowych.
  3. Udzielanie informacji w tym zakresie.

 

 VI.  Działanie na rzecz zorganizowania pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej:

  1. Objęcie uczniów Programem Rządowym „Wyprawka Szkolna 2015/2016”.
  2. Czuwanie nad dożywianiem uczniów w szkole.
  3. Pozyskiwanie środków oraz organizowanie różnych akcji mających na celu pomoc rzeczową uczniom naszej szkoły.